Morsmelkerstatning 

Morsmelksindustrien øker 8 ganger raskere enn befolkningsveksten i verden.

I 1981 vedtok Verdens Helseorganisasjon (WHO) retningslinjer for å beskytte barn mot unødig bruk av morsmelkerstatning. Det globale markedet for morsmelkerstatning hadde i 1998 en verdi på knappe 15 milliarder dollar. I 2014 økte det til nesten 45 milliarder dollar. I 2018 lå den på over 61 milliarder dollar. I 2025 er den forventet å fordoble seg.

Denne veksten er ikke tilfeldig. Den er toppstyrt, strategisk og et resultat av overdimensjonerte salgs- og markedsføringsavdelinger hos de store selskapene. Selskaper som tjener gode penger, er god business for en investor. Avkastning er jo en investors primære mål. Men er det greit å tjene penger på hva som helst?

Vet du hvor dine sparepenger og pensjon er investert?

Over flere år har Hacienda bidratt til Redd Barnas verdensomspennende kampanjer for rettferdig markedsføring av morsmelkerstatning. Vi har produsert dokumentarfilm, korte kampanjefilmer, kampanjebilder og en digital historie. Dette arbeidet bidro blant annet til politikkendring hos Pensjonsfondet Utland (Oljefondet) og hos flere store investeringsbanker.

I denne kampanjefilmen inviterte vi personer til å se og reagere på skjult kamera opptak av ulovlig markedsføring av morsmelkerstatning i Kambodsja.

The infant formula industry is growing 8 times faster than global population growth.

In 1981, the World Health Organisation (WHO) adopted guidelines to protect children from the unnecessary use of infant formula. In 1998, the global market for infant formula was worth just under USD 15 billion. In 2014, it grew to almost USD 45 billion. In 2018, it stood at over USD 61 billion. By 2025, it is expected to double.

This growth is not random. It’s top-down, strategic and the result of oversized sales and marketing departments at the big companies. Companies that make good money are good business for an investor. Returns are an investor’s primary goal. But is it okay to make money on anything?

Do you know where your savings and pension are invested?

For several years, Hacienda has contributed to Save the Children’s worldwide campaigns for fair marketing of infant formula. We have produced documentaries, short campaign films, campaign images and a digital story. Among other things, this work contributed to policy change at the Global Pension Fund and several major investment banks.

In this campaign film, we invited people to watch and react to hidden camera footage of illegal marketing of infant formula in Cambodia.

Date
2020
Roles
Idea, script, direction, production and editing
Genre
Campaign
Client
Redd Barna

Når det er mulig, er morsmelk best – spesielt hvis man har dårlig tilgang på rent vann