Morsmelkerstatning 

Morsmelksindustrien øker 8 ganger raskere enn befolkningsveksten i verden.

I 1981 vedtok Verdens Helseorganisasjon (WHO) retningslinjer for å beskytte barn mot unødig bruk av morsmelkerstatning. Det globale markedet for morsmelkerstatning hadde i 1998 en verdi på knappe 15 milliarder dollar. I 2014 økte det til nesten 45 milliarder dollar. I 2018 lå den på over 61 milliarder dollar. I 2025 er den forventet å fordoble seg.

Denne veksten er ikke tilfeldig. Den er toppstyrt, strategisk og et resultat av overdimensjonerte salgs- og markedsføringsavdelinger hos de store selskapene. Selskaper som tjener gode penger, er god business for en investor. Avkastning er jo en investors primære mål. Men er det greit å tjene penger på hva som helst?

Vet du hvor dine sparepenger og pensjon er investert?

Over flere år har Hacienda bidratt til Redd Barnas verdensomspennende kampanjer for rettferdig markedsføring av morsmelkerstatning. Vi har produsert dokumentarfilm, korte kampanjefilmer, kampanjebilder og en digital historie. Dette arbeidet bidro blant annet til politikkendring hos Pensjonsfondet Utland (Oljefondet) og hos flere store investeringsbanker.

I denne kampanjefilmen inviterte vi personer til å se og reagere på skjult kamera opptak av ulovlig markedsføring av morsmelkerstatning i Kambodsja.

Kunde
Redd Barna
Premieredato
2020
Roller
Ide, manus, regi, produksjon og klipp
Sjanger
Kampanje

Når det er mulig, er morsmelk best – spesielt hvis man har dårlig tilgang på rent vann