Ny nordisk – Mat, estetikk og sted
Nasjonalmuseets utstilling “Ny nordisk. Mat, estetikk og sted” har vært under planlegging lenge, og sommeren 2025 kunne storsatsningen endelig åpne dørene. Det var et ønske fra Nasjonalmuseet om å bruke film aktivt I utstillingen, og Hacienda ble koblet på tidlig i planleggingen.
Ny nordisk mat en bevegelse som oppsto tidlig på 2000-tallet. I 2004 ble det utviklet et manifest for et nytt nordisk kjøkken, med mål om å etablere mat fra Norden som et anerkjent regionalt kjøkken på linje med det franske, italienske og kinesiske. Bevegelsen ønsket å bruke Nordens ekstreme klima og særegne geografi som en styrke, og tok i bruk lokale råvarer og mattradisjoner.
Med landskapet som inspirasjon utviklet bevegelsen en karakteristisk estetikk, synlig i matretter, servise og restaurantinteriør. Naturmaterialer som stein, mose, ubehandlet tre og håndlaget keramikk ble hyppig brukt, sammen med duse fargetoner og ville planter som dekor. I løpet av de siste tiårene har Ny nordisk mat blitt et internasjonalt fenomen og en viktig del av Nordens kultureksport.
Hacienda har produsert en kortdokumentar, flere filmer som utgjør en sentral del av utstillingen og et bredt promoteringsmateriale. Kortdokumentaren *Ny nordisk. Mat, estetikk og sted* følger restautanten Credo og deres råvareprodusenter gjennom et år. Filmen gir et innblikk i hva bevegelsen er, og hvordan den bidrar til å bevare og videreutvikle matkulturen i Trondheim og Norge. Til utstillingen har Hacienda levert en rekke filmer, inkludert to store projeksjoner (3 x 5 meter) som bringer lokal matproduksjon inn i Nasjonalmuseet.
En versjon av utstillingen åpner på National Nordic Museum i Seattle, USA, 7. november 2025.
The National Museum of Norway’s exhibition “New Nordic: Cousine, Aesthetics, and Place” had been in the planning stages for a long time, and in the summer of 2025, the ambitious project was finally able to open its doors. From the outset, the museum expressed a desire to use film actively in the exhibition, and Hacienda was brought in early in the planning process.
‘New Nordic Food’ is a movement that emerged in the early 2000s. In 2004, a manifesto for a new Nordic cuisine was developed, aiming to establish food from the Nordic region as a recognized regional cuisine on par with French, Italian, and Chinese traditions. The movement sought to turn the Nordic region’s extreme climate and distinctive geography into an advantage, making use of local ingredients and food traditions.
With the landscape as its inspiration, the movement developed a characteristic aesthetic, visible in dishes, tableware, and restaurant interiors. Natural materials like stone, moss, untreated wood, and handmade ceramics were frequently used, along with muted color tones and wild plants as decoration. Over the past decades, New Nordic Food has become an international phenomenon and a significant part of the Nordic region’s cultural export.
Hacienda has produced a short documentary, several films that make up a central part of the exhibition, and a wide range of promotional material. The short documentary “New Nordic: Cousine, Aesthetics, and Place” follows the restaurant Credo and its ingredient producers over the course of a year. The film offers insight into what the movement is and how it contributes to preserving and developing food culture in Trondheim and Norway. For the exhibition, Hacienda delivered a range of films, including two large-scale projections (3 x 5 meters) that bring local food production into the National Museum of Norway.
A version of the exhibition will open at the National Nordic Museum in Seattle, USA, on November 7, 2025.
Date
2025Roles
Idea, script, direction, production and editingGenre
Documentary / Exhibition filmsClient
National Museum of Norway / Nasjonalmuseet










